A small guide for achieving your New Year’s resolutions or other goals/plans/wishes

Now is the time of the year when most people make goals for the next year. Despite all the news that most New Year’s resolutions fail, we still are quite convinced we can do it this time. I think there’s nothing wrong with that in general. We need goals and plans in our life, it gives us a direction and fulfillment. Sometimes we also need this extra reason or little push to start now. However, there are a few things that could help you reach your goals better. Of course you can find many lists with tips, but I hope you’ll still find this useful. These are the tips I came up with together with my fellow Hippo.
Keep in mind that it’s all very individual, so if it doesn’t suit you, change it to what you think would help you. I, for example, don’t write my goals down, I keep them in my head. Other people prefer to write it down, to remind them of their goal and to make their head less full. I also don’t use time frames. I set a goal, but without a certain date. Because I usually start immediately and keep working till I reached it, I don’t need to plan it. That doesn’t work for me, I plan in my head and keep adapting every day. For a lot of people however, it helps to write it all down in a planner and set dates, otherwise you’ll keep delaying it.

  1. You don’t have to start on January 1. If you think of a new goal when it’s April 12, you can already start it. It can be easier for you, if you don’t delay the process if this isn’t necessary due to other reasons.
  2. Make realistic goals. Realistic for you! Try to think of where you are now and what you can realistically achieve during an estimated period of time. People tend to be over-enthusiastic or maybe too strict for themselves and set extra high goals. It’s also important that you only look at what you want and how you feel. Don’t look at how fast someone else can lose weight for example.
  3. Why do you want to achieve this goal? This is very important to know, especially for your motivation. But it also helps to find out if it’s something you want, or does someone else want it from you?
  4. Divide your goals in little steps. Instead of one very big goal, try to split them up. That way, it’s easier to achieve it and you can see that you’re making results better. And that keeps you motivated. Also try to include how you’re going to achieve that goal. For most people it also helps to make a sort of deadline. Keep in mind that this is estimated and that you may reach it sooner or later. That’s no problem, because you can always adapt your goals along the process. So not just ‘lose weight/get fit’ but ‘I’m going to get a fitness coach in January; I want to row 2 times a week etc.’ Try to add how this will help you/what it will bring you and why you want to do this.
  5. Evaluate your progress and if necessary adapt your goals. You can’t predict the future. Maybe you get a surgery and that’s why you can’t sport for 6 weeks. There’s nothing wrong with adapting your goals, even if you have to make the standard lower. As long as you did your best and you always know, deep inside, if that’s what you did.
  6. Don’t try to achieve too many goals at the same time. The more goals you set for yourself, the highter the chance you won’t be able to achieve them all. It’s better to do one at a time. Keep in mind that you start when it’s possible for you, not when you’re supposed to (such as January 1).
  7. Reward yourself when you’ve made progress, or tried really hard even though you achieved ‘a lower standard’. Don’t be too
  8. Make some fun plans/goals for yourself as well. Life shouldn’t be all about what you have to do. It’s also important to save some time for relaxation, fun etc. So if helpful for you, make that a goal as well. For example: I want to pick up my hobby painting again and try to paint once a week, because I used to enjoy that a lot and it helps me relax.

goals

[Photo of a hand with a red marker and next to it three cells that are marked finished]

These tips are also important when you’re busy with your psycholical or physical issues. For example when you’re trying to rehabilitate or come over your fears. Very important to take small steps and be kind to yourself. Sometimes you need to take a step back or stand still for a while, that’s ok, as long as you know and feel that you’re trying what you can. And most people are like that, despite the common thinking that we’re all lazy and that’s why we’re taking slower. Don’t compare yourself to others, ok? What might be easy for someone, can be incredibly hard for you, such as going to the supermarket. That doesn’t make you stupid or pathetic at all.

Goals and progress are all personal, individual. What you need maybe different from what someone else needs. Some people need another person to coach them, but maybe you want to keep your goals for yourself, because you don’t do well under pressure. If you tend to be perfectionistic, try not to be too hard on yourself. If you secretely know you could use a (little) push from time to time, keep that in mind and sometimes try to increase your borders, even if you don’t feel like it.

Good luck with your goals and plans everyone! Do you have any tips?

Photo source

Advertisements

9 thoughts on “A small guide for achieving your New Year’s resolutions or other goals/plans/wishes

    1. Aw thank you. Good timing as well, could use a smile today 🙂
      I do feel a bit like I’m stalking you, since I comment so much, but have only been around here for a month. I hope you don’t find me a creepy hippo now 😉 I’m just online a lot and enjoy the things you say. I like it that you ‘dare’ say it as you think it is. People often say that’s typically Dutch and think it’s rude, lol.

      Liked by 1 person

    1. Interessant, ik had er nog nooit wat over gelezen. Al kan ik mij op dit moment niet in alles identificeren.
      Vooral in mijn tienerjaren (met name van 12-16) kreeg ik te horen dat mensen dachten dat ik veel ouder was door de manier waarop ik praatte, de dingen die ik zei. Ik heb eigenlijk nooit goed geweten hoe ik daar op moest reageren, haha. Misschien dat het ook te maken heeft met (negatieve) levenservaring. Veel heb ik moeten leren en ben ik nu nog aan het leren hoe het bij mij was en hoe het ‘normaal’ zou zijn. Eigenlijk ben ik van jongs af aan bezig geweest met overleven, met anderen bezig zijn etc. Al denk ik niet dat ik het zwaar heb gehad of ‘erger dan anderen’. Ik snap uberhaupt nooit goed waarom sommige mensen dat zo graag willen vergelijken en dan vooral dat zij het ‘zieligste’ zijn. Laat mij maar gelukkig zijn en een gemakkelijk leven leiden, dat lijkt mij veel prettiger dan je vaak slecht voelen en vervolgens kunnen zeggen dat jij het het ergste hebt. Maar goed, ik merk wel dat het nu nog steeds ‘problemen’ oplevert, mijn ‘levenservaring/ouder zijn dan mijn leeftijd’ (ik weet niet goed hoe ik het moet benoemen). Ik kan daar soms nog verbaasd over staan, omdat ik had verwacht dat zodra het leeftijdsgetal hoger zou zijn, er meer aansluiting zou zijn. Maar ook vaak met mensen die (veel) ouder zijn dan ik loopt het niet lekker. Mensen begrijpen mij en de dingen die ik omschrijf vaak niet goed, waardoor ze me niet goed kunnen helpen of zelfs ruzie ontstaat. Jammer. Maar als ik andere mensen kan helpen en kan behoeden voor dingen, door te vertellen en aan te geven wat voor ‘signalen’ er kunnen zijn, dat maakt me dan weer blij.

      Liked by 1 person

  1. Dat vergelijken is een zaak van het ego, iets waar wij door onze aard veel minder last van hebben. Het is voor ons slag mensen dan weer moeilijk te begrijpen waarom de meesten zo zwaar tillen aan bvb bezittingen, uiterlijk, prestaties, … of inderdaad wedstrijdjes ‘om het uitzonderlijkst”. Ik vermoed dat je ze jaloers maakt door jouw levenshouding van accepteren wat is en er het beste van maken en intussen de ander niet vergeten? Dat kunnen maar heel weinig mensen hoor. Een verdomd moeilijk leerproces.
    Bij mij was het opgroeien hetzelfde liedje, wie de moeite nam naar mij te luisteren verbaasde zich erover hoe “volwassen voor mijn leeftijd” ik was. “Ze is stil, maar als er dan iets uitkomt is het de nagel op de kop” zei een lerares toen ik ‘n jaar of negen was. Typerend.
    Gelukkig voor ons zijn er talloze boeken en websites geschreven door en voor, tja, hoe noem je bewustere mensen zonder zo arrogant over te komen als dat het hier nu staat? Hooggevoeligen, nieuwetijdskinderen, oude zielen?

    Liked by 1 person

    1. Jammer he dat sommige mensen zoveel onbegrip hebben, als het niet precies zo is als zij het hebben ervaren? Hoog gevoelig kan ik mij zeker mee identificeren, vooral voor de heftige chronische vermoeidheid. En voordat ik ptss had. Mensen zeiden altijd dat ik erg gevoelig was als kind (op de basisschool). ‘Extra scherpe antennetjes’, maar dat vond ik altijd stom dat ze dat zeiden. Alleen als ik zelf tegen mensen zei dat ik hoog gevoelig was, werd het weer helemaal niet serieus genomen, die naam die het heeft. Het is dan ook door de professionals nooit opgeschreven, al vond iedereen dat ik het was. Oh, en het was negatief vonden hen dat ik extra gevoelig was. Maar ik denk dat het niet alleen maar negatief hoeft te zijn. Iemand die bijvoorbeeld zich niet goed kan inleven in iemand anders, kan weer wat inzichten opdoen en andersom.

      Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s